W okresie wiosennym oraz letnim mamy w naszym kraju stosunkowo wysokie temperatury. Powoduje to, że korzystanie z klimatyzacji w samochodzie jest koniecznością, jeśli chcemy mówić o komforcie jazdy. Przy niedużych prędkościach, na przykład w mieście, można ratować się opuszczając całkowicie szyby. Jednak podczas jazdy w trasie w kabinie będziemy mieli huragan, a także ogromny huk przejeżdżających obok nas innych pojazdów.

Niedziałająca klimatyzacja jest częstą przypadłością po okresie zimowym i potwierdzi nam to każdy warsztat samochodowy. Gdy przychodzą pierwsze cieplejsze dni, przed zakładami mechanicznymi ustawiają się długie kolejki klientów, którzy mają problemy z chłodzeniem wnętrza ich pojazdów. Jest to efektem braku używania „klimy” zimą. Gdy kompresor nie pracuje, może dojść do jego wewnętrznego zablokowania. W układzie znajduje się olej, który zwilża uszczelnienia oraz smaruje samą sprężarkę. Jeśli długo nie włączamy klimatyzacji, ten spływa do najniższego punktu, zamiast być równo rozprowadzony po układzie, wraz z czynnikiem chłodzącym.

Klimatyzacja wiosną może się więc nie uruchomić zarówno z powodu problemów ze sprężarką, jak również z powodu wycieku czynnika. Jeśli będzie go zbyt mało, czujniki wykryją tą sytuację i nie pozwolą na włączenie kompresora. Wtedy jedyną opcją jest serwis aut, który zajmuje się układami klimatyzacji, być może będzie on w stanie przywrócić nasz układ do działania poprzez uzupełnienie brakującej ilości czynnika. Trzeba jednak wiedzieć, że raz powstałe nieszczelności trudno będzie w ten sposób usunąć, dlatego w takiej sytuacji najczęściej czeka nas remont układu i koszty. Można jednak w łatwy sposób uniknąć takich nieprzyjemności. Wystarczy raz na jakiś czas, nawet w okresie zimowym, włączyć kompresor klimatyzacji. Wystarczy wykorzystać system choćby do osuszenia powietrza, co doskonale nadaje się do odparowania szyb.

Uruchamiając klimatyzację raz na jakiś czas spowodujemy, że po pierwsze – nie dojdzie do zastania się i potencjalnego zablokowania kompresora, a po drugie – do spłynięcia całego oleju w najniższy punkt układu, który potrzebny jest do smarowania uszczelnień na całej jego powierzchni. Jeśli chłodzenie wnętrza nie chce wystartować wiosną, musimy znaleźć dobry warsztat samochodowy, który posiada specjalne urządzenia do zajmowania się układami klimatyzacji. Mowa przede wszystkim o maszynie, które pozwala odessać z systemu stary czynnik i wprowadzić nowy w odpowiedniej ilości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here