W ostatnich latach obserwujemy swoistą eksplozję popularności samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów, które po latach dominacji w Stanach Zjednoczonych, zaczęły coraz częściej być wybierane przez konsumentów w Europie. Już dziś niełatwo jest spotkać nowy samochód ciężarowy pozbawiony tego ważnego udogodnienia. Wiele spośród miejskich samochodów małolitrażowych, czy kompaktowych również w standardzie oferuje skrzynię automatyczną, podobnie niemal każdy samochód hybrydowy. Podobnie jest z samochodami sportowymi – coraz rzadziej wybierane są z manualnymi skrzyniami. Nie każdy o tym pamięta, ale również skrzynie automatyczne wykorzystują sprzęgło, jako element przenoszący moc z silnika na skrzynię. Co warto wiedzieć o sprzęgłach w skrzyniach automatycznych?

Jakie sprzęgło znajdziemy w automacie?

Oczywiście sprzęgło, jakie znajdziemy w samochodzie wyposażonym w skrzynię automatyczną, jest inne, niż przy skrzyni manualnej, spotkamy tu:

  • najczęściej wykorzystuje tu się sprzęgło hydrokinetyczne, wykorzystujące ciecz do przenoszenia ruchu obrotowego (olej, emulsja lub nawet woda), zamiast tradycyjnego elementu ciernego.
  • skrzynie sekwencyjne i dwusprzęgłowe, które wykorzystują sprzęgła cierne – ich największą zaletą jest znacznie większa płynność zmiany biegów, choć daleko im budową do tradycyjnych automatów – przypominają raczej skrzynie manualne ze sterowaniem elektronicznym, lub dwusprzęgłowe. 

Zużycie sprzęgła w skrzyni automatycznej

Warto pamiętać, że nie tylko w samochodach ze skrzynią manualną sprzęgła ulegają zużyciu. W tym wypadku wymiana i jej koszt zależy od rodzaju „automatu”, w jaki wyposażony jest nasz pojazd. Jeśli jest to skrzynia sekwencyjna, to wymiana oraz jej koszt nieznacznie różni się od wymiany sprzęgła w aucie z tradycyjną skrzynią. Podobnie rzecz się ma z kosztem samego zamiennika. 

Bardziej popularne automaty, czyli te wyposażone w sprzęgła hydrokinetyczne, niosą za sobą konieczność znacznie większych nakładów. Tu najczęściej polecane są części regenerowane, pozwalające na oszczędności, niestety nigdy nie mamy gwarancji długiej eksploatacji. 

https://www.sprzegla24.pl/sprzeglo/500

Sprzęgło w skrzyni DSG

Najnowocześniejsze skrzynie, czyli dwusprzęgłowe DSG, szeroko wykorzystywane przez VW, BMW, Volvo czy Forda oprócz najwyższej płynności i kultury pracy (zmiana biegów zajmuje milisekundy), wiążą się niestety z największymi kosztami wymiany sprzęgła, zarówno od strony ceny części, jak i nakładu pracy, która musi być wykonana. Pamiętajmy, że w praktyce skrzynie DSG to dwie skrzynie biegów w jednej obudowie i zestrojone z dwoma sprzęgłami. Samo sprzęgło wykorzystuje technologię podobną do sprzęgieł ciernych, wykorzystywanych przez manualne skrzynie, jednak znacznie różni się od nich pod względem budowy. Koszt jego wymiany jest podnoszony również przez niewielką dostępność zamienników na rynku, a te dostępne występują głównie w formie kompletnych zestawów. Wymiana takiego zestawu przypomina wymianę dwóch sprzęgieł przy dwóch skrzyniach równocześnie. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here