Motoryzacja

Najpopularniejsze teraz na świecie modele samochodów elektrycznych

Najpopularniejsze teraz na świecie modele samochodów elektrycznych

Jaką pozycję na rynku zajmuje budząca ciekawość Tesla Model 3? Które inne modele elektryków są popularne na świecie, a które w Europie?

Popularność poszczególnych modeli samochodów elektrycznych różni się nieraz bardzo w różnych krajach. Są też liderzy rynku w skali świata. Zacznijmy od tych obecnych.

Tesla wciąż na czele

Spojrzymy na dane w miarę świeże. W lutym 2019 roku elektrykiem najłatwiej znajdującym nabywców była na świecie Tesla Model 3 z 10,4 tys. sprzedanych samochodów. 5,3 tys. osób zdecydowało się w tym samym okresie kupić model Nissan Leaf. Trzecią lokatę zajął w zasadzie nieznany u nas chiński mały crossover – BYD Yuan EV. Sprzedano 4,3 tys. tych pojazdów.

Dopełnijmy te dane przypomnieniem, że w całym roku 2018 Tesla Model 3 była światowym liderem (prawie 145,8 tys. sprzedanych pojazdów), a Nissan Leaf – trzecim najpopularniejszym elektrykiem świata.

Co kupują Europejczycy?

W lutym dostępność Tesli Model 3 w Europie dała w końcu temu pojazdowi nie tylko szansę walki o klienta, ale i pozycję lidera na Starym Kontynencie. W całej Europie miesięczna sprzedaż wyniosła niespełna 3,8 tys., 959 egzemplarzy tego wozu nabyli Niemcy. Styczniowy europejski lider, Renault Zoe, rozszedł się w lutym w liczbie nieco ponad 3 tys. pojazdów. Najpopularniejszy elektryk Europy w roku 2018, Nissan Leaf, w lutym bieżącego roku był dopiero czwarty. Model 3 od Tesli definiuje więc na nowo hierarchię najpopularniejszych dotąd modeli elektryków w Europie.

Ciekawe jest w tym kontekście spojrzenie na popularność modeli w różnych krajach. Dla przykładu w Norwegii w porównywanym okresie lideruje Tesla Model 3, mocną drugą pozycję ma e-Golf. W Niemczech na czele też jest Tesla, za nią europejski wicelider, czyli Renault Zoe. We Francji jest inaczej. Zdecydowanie najpopularniejsza jest miejscowa marka, Renault Zoe. Ale Tesla Model 3 wypchnęła już z pozycji wicelidera Nissana Leafa.

Tam, gdzie sprzedaż jest największa

Własne preferencje mają Amerykanie i Chińczycy. To dwa największe rynki samochodów elektrycznych. Liderem światowym są Chiny. Tam karty rozdają rodzime marki, z naszego punktu widzenia na razie dość egzotyczne. W lutym pozycję lidera osiągnął wspomniany BYD Yuan EV. Co ciekawe, to auto kupowano tylko w Chinach, a ta krajowa sprzedaż wystarczyła, by model osiągnął trzecią lokatę wśród najpopularniejszych elektryków w lutym w skali świata.

W Stanach Zjednoczonych, co nie dziwi, najpopularniejszym elektrykiem jest obecnie Tesla Model 3. Nabywców znalazło niemal 5,8 tys. tych samochodów. Oczywiście ten samochód, inaczej niż w Europie, był tam też liderem sprzedaży w całym roku 2018.

A u nas?

W Polsce pozycję lidera ciągle trzyma Nissan Leaf. Wraz z poprawą jego zasięgu w drugiej wersji modelu i przy stałej rozbudowie sieci ładowania, takich jak GreenWay Polska (https://greenwaypolska.pl/nasze-stacje/) są spore szanse, że japoński elektryk utrzyma tę rolę najpopularniejszego samochodu elektrycznego nad Wisłą. Co do Tesli Model 3, specyfika dystrybucji może tu być istotną przyczyną tego, że w naszym kraju zarejestrowano dotąd dosłownie tylko kilka sztuk tych samochodów. Wiadomo już też, że pod znakiem zapytania stanęło powstanie w Polsce salonu Tesli.

Dodaj komentarz