Jaką pozycję na rynku zajmuje budząca ciekawość Tesla Model 3? Które inne modele elektryków są popularne na świecie, a które w Europie?
Popularność poszczególnych modeli samochodów elektrycznych różni się nieraz bardzo w różnych krajach. Są też liderzy rynku w skali świata. Zacznijmy od tych obecnych.
Tesla wciąż na czele
Spojrzymy na dane w miarę świeże. W lutym 2019 roku elektrykiem najłatwiej znajdującym nabywców była na świecie Tesla Model 3 z 10,4 tys. sprzedanych samochodów. 5,3 tys. osób zdecydowało się w tym samym okresie kupić model Nissan Leaf. Trzecią lokatę zajął w zasadzie nieznany u nas chiński mały crossover – BYD Yuan EV. Sprzedano 4,3 tys. tych pojazdów.
Dopełnijmy te dane przypomnieniem, że w całym roku 2018 Tesla Model 3 była światowym liderem (prawie 145,8 tys. sprzedanych pojazdów), a Nissan Leaf – trzecim najpopularniejszym elektrykiem świata.
Co kupują Europejczycy?
W lutym dostępność Tesli Model 3 w Europie dała w końcu temu pojazdowi nie tylko szansę walki o klienta, ale i pozycję lidera na Starym Kontynencie. W całej Europie miesięczna sprzedaż wyniosła niespełna 3,8 tys., 959 egzemplarzy tego wozu nabyli Niemcy. Styczniowy europejski lider, Renault Zoe, rozszedł się w lutym w liczbie nieco ponad 3 tys. pojazdów. Najpopularniejszy elektryk Europy w roku 2018, Nissan Leaf, w lutym bieżącego roku był dopiero czwarty. Model 3 od Tesli definiuje więc na nowo hierarchię najpopularniejszych dotąd modeli elektryków w Europie.
Ciekawe jest w tym kontekście spojrzenie na popularność modeli w różnych krajach. Dla przykładu w Norwegii w porównywanym okresie lideruje Tesla Model 3, mocną drugą pozycję ma e-Golf. W Niemczech na czele też jest Tesla, za nią europejski wicelider, czyli Renault Zoe. We Francji jest inaczej. Zdecydowanie najpopularniejsza jest miejscowa marka, Renault Zoe. Ale Tesla Model 3 wypchnęła już z pozycji wicelidera Nissana Leafa.
Tam, gdzie sprzedaż jest największa
Własne preferencje mają Amerykanie i Chińczycy. To dwa największe rynki samochodów elektrycznych. Liderem światowym są Chiny. Tam karty rozdają rodzime marki, z naszego punktu widzenia na razie dość egzotyczne. W lutym pozycję lidera osiągnął wspomniany BYD Yuan EV. Co ciekawe, to auto kupowano tylko w Chinach, a ta krajowa sprzedaż wystarczyła, by model osiągnął trzecią lokatę wśród najpopularniejszych elektryków w lutym w skali świata.
W Stanach Zjednoczonych, co nie dziwi, najpopularniejszym elektrykiem jest obecnie Tesla Model 3. Nabywców znalazło niemal 5,8 tys. tych samochodów. Oczywiście ten samochód, inaczej niż w Europie, był tam też liderem sprzedaży w całym roku 2018.
A u nas?
W Polsce pozycję lidera ciągle trzyma Nissan Leaf. Wraz z poprawą jego zasięgu w drugiej wersji modelu i przy stałej rozbudowie sieci ładowania, takich jak GreenWay Polska (https://greenwaypolska.pl/nasze-stacje/) są spore szanse, że japoński elektryk utrzyma tę rolę najpopularniejszego samochodu elektrycznego nad Wisłą. Co do Tesli Model 3, specyfika dystrybucji może tu być istotną przyczyną tego, że w naszym kraju zarejestrowano dotąd dosłownie tylko kilka sztuk tych samochodów. Wiadomo już też, że pod znakiem zapytania stanęło powstanie w Polsce salonu Tesli.
Dodaj komentarz