Motoryzacja

Najpowszechniejsze objawy zużycia sprzęgła

Najpowszechniejsze objawy zużycia sprzęgła

Rzeczywista żywotność sprzęgła jest zależna od wielu czynników, w tym również marki i modelu samochodu. Równie istotną rolę odgrywają też umiejętności danego kierowcy, sposób użytkowania sprzęgła oraz styl jazdy. Dodatkowo jego żywotność jest różna w przypadku pojazdów służących do jazdy po mieście oraz w dalekie trasy. Szacuje się, że w nowoczesnych samochodach żywotność zespołu sprzęgła waha się w przedziałach 40 000 do 100 000 km przebiegu. Dane te nie są jednak w pełni realne, ponieważ zależą od wcześniej wspomnianych czynników. W przypadku samochodów wyposażonych w mechaniczną skrzynię biegów sprzęgło umożliwia ruszanie z miejsca oraz zmianę biegów. Pełni niezwykle istotną funkcję – pozwala na przeniesienie momentu obrotowego z silnika (z wału korbowego) na układ napędowy. Zużycie sprzęgła wzrasta wówczas, gdy wykonuje pracę przy dużej różnicy prędkości obrotowej.

Do najczęstszych objawów zużycia sprzęgła zaliczamy:

  • brak reakcji pojazdu podczas próby nagłego ruszenia z miejsca,
  • brak zauważalnego przyspieszenia samochodu mimo włączonego biegu oraz dodawania gazy, której towarzyszy zwiększenie prędkości obrotowej silnika, a także przy włączeniu piątego czy szóstego biegu podczas jazdy pod górę, do czego przyczynia się ślizganie się tarczy sprzęgła,
  • twardniejący pedał sprzęgła – świadczy o zużywaniu się powierzchni styku, w której sprężyna talerzowa docisku spotyka się z łożyskiem oporowym,
  • wydobywający się nieprzyjemny zapach, dostający się aż do kabiny pojazdu, który może wskazywać na zużycie okładziny tarczy sprzęgła. W pierwszej fazie objawy te mogą występować podczas dużego obciążenia układu napędowego (podczas jazdy w górę bądź ruszania z miejsca), następnie również podczas normalnej jazdy. W skrajnych przypadkach niemożliwe okazuje się nawet ruszenie z miejsca,
  • szum wydobywający się z okolicy skrzyni biegów – może świadczyć, że łożysko sprzęgła uległo uszkodzeniu, a jego głośniejsza praca występuje głównie po wciśnięciu pedału sprzęgła. W niektórych przypadkach łożysko może hałasować bez obciążenia, ustając podczas wciśnięcia pedału sprzęgła,
  • „pedał wysoko bierzny” – ruszanie pojazdu możliwe jest dopiero wówczas gdy pedał sprzęgła zostanie niemal w całości puszczony. Naturalnie samochód powinien ruszać już po delikatnym uniesieniu nogi z pedału sprzęgła,
  • brak możliwości włączenia pierwszego i kolejnych biegów – w niektórych przypadkach po rozebraniu auta może się okazać, że okładziny tarczy sprzęgła wizualnie są w dobrym stanie, jednak nie należy wówczas zwlekać z wymianą. Może to spowodować, że jeden z tłumików drgań (sprężyn w tarczy sprzęgła) wypadnie z mocowania, a następnie zaciśnie się w docisku. To sprawi, że włączenie biegu będzie niemożliwe, prowadząc do braku możliwości rozłączenia napędu. Powyższe może być również spowodowane pęknięciem sprężyny talerzowej docisku, co prowadzić może do powstania kolejnego zagrożenia, jakim jest ryzyko, że odłamany kawałek uszkodzi obudowę skrzyni biegów.
  • stale nasilające się szarpania pojazdu podczas ruszania – to niewątpliwe uczucie dyskomfortu spowodowane jest zużytymi tłumikami drgań skrętnych w tarczy sprzęgła, które mogą powstawać w wyniku ostrej, gwałtownej oraz szarpanej jazdy.

Należy pamiętać, że zużyte sprzęgło wymienia się niezwłocznie. Odkładanie tej i tak koniecznej naprawy w czasie może przyczynić się do istotnego zmniejszenia bezpieczeństwa jazdy, a dodatkowo może skutkować wzrostem obciążenia finansowego związanego z naprawą pojazdu. Zalecane jest, aby sprzęgło wymieniać od razu w komplecie (tj. tarczę, docisk, łożysko), ponieważ przy i tak wysokich kosztach naprawy rozwiązanie to będzie korzystniejsze (pozwoli uniknąć ponownej naprawy). Nie zaleca się wymiany tylko łożyska sprzęgła lub samej tarczy sprzęgła, ponieważ pozostałe elementy eksploatacyjne prędzej czy później również będą wymagały wymiany, a to spowoduje kolejny koszty wymiany w serwisie ASO lub w warsztacie.

Dobierz sprzęgło do swojego samochodu – https://www.sprzeglo.com.pl/sprzegla-samochodowe/500

Dodaj komentarz