Coraz częściej nowoczesne samochody wyposażone są w hydrauliczny system sterowania sprzęgłem. Jest to rozwiązanie, które zastąpiło sterowanie mechaniczne, a jednym z jego elementów jest wysprzęglik. Ten stosunkowo niewielki element odgrywa kluczową rolę w działaniu całego układu. Poniżej wyjaśniamy, czemu układ hydrauliczny przewyższa mechaniczny, jak on działa i jaka jest w tym rola wysprzęglika.
Wysprzęglik i pompka w miejsce linki
Zanim nastała era hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem, za odłączanie napędu odpowiadała linka sprzęgła. Była ona kluczowym elementem mechanicznego systemu sterowania sprzęgłem, który powoli odchodzi do lamusa. Rozwiązanie to było po prostu zawodne. W przypadku zerwania linki dochodziło do niebezpiecznej sytuacji, w której sprzęgło pozostawało cały czas włączone. Co więcej, linka musi być naciągnięta i nie powinna być skręcana, aby działać efektywnie. W przypadku nowoczesnych samochodów brakuje miejsca, aby odpowiednio rozciągnąć linkę. Dlatego właśnie pojawiły się układy hydrauliczne, a wraz z nimi pompka sprzęgła i wysprzęglik.
Układ hydrauliczny działa w ten sposób, że po naciśnięciu pedału sprzęgła dochodzi do przesunięcia tłoka w pompce sprzęgła, a to powoduje aktywność wysprzęglika. Zasadniczo wysprzęglik to również swego rodzaju pompka, ponieważ oba elementy to siłowniki hydrauliczne. Niemniej jednak podzespół ten wygląda nieco inaczej. Jak prezentuje się wysprzęglik sprawdzić można pod adresem – https://www.ucando.pl/k/wysprzegliki/U0507. Płyn hydrauliczny powoduje ruch tłoka znajdującego się w wysprzęgliku, a ten oddziałuje na łożysko wyciskowe, wskutek czego dochodzi do rozłączenia napędu.
Układ hydrauliczny i pół hydrauliczny
Warto zauważyć, że obok układów hydraulicznych, stosuje się również pół hydrauliczne układy sterowania sprzęgłem. W obu występuje wysprzęglik, jednak działa nieco inaczej. W układzie hydraulicznym, tak jak opisano powyżej, element ten oddziałuje bezpośrednio na łożysko wyciskowe. W takim przypadku podzespół ten znajduje się w obudowie skrzyni biegów. W przypadku układu pół hydraulicznego występuje również dźwignia, stanowiąca część mechaniczną systemu. To na nią oddziałuje wysprzęglik, a dopiero później dźwignia poprzez łożysko powoduje przerwanie napędu.
Większa liczba elementów sprawia, że układ pół hydrauliczny jest mniej efektywny i bardziej awaryjny. Z drugiej strony, jeśli już dojdzie do awarii wspomnianego wysprzęglika, o wiele łatwiej wymienić go w układzie pół hydraulicznym. Wymiana wysprzęglika w układzie hydraulicznym oznacza konieczność zdjęcia skrzyni biegów. Warto w tym miejscu zauważyć, że wysprzęgliki to wytrzymałe elementy, które wymienia się zwykle dopiero po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Jeśli nastąpi taka konieczność, warto kupić dobry podzespół w sprawdzonym sklepie, takim jak Ucando.pl. Na stronie sklepu znaleźć można bogaty wybór podzespołów od samych sprawdzonych producentów.
Dodaj komentarz